čtvrtek 3. srpna 2017

Recenze: Mé jméno je Nikdo

Autor: Kristen Orlando
304
Vydání: Mystery Press, 2017
Sedmnáctiletá Reagan Elizabeth Hillisová je zvyklá přes noc měnit identitu, lhát všem přátelům a odehnat každého, kdo by se jí snad dostal příliš blízko k tělu. Reagan je od dětství cvičená v boji na život a na smrt a umí bravurně zacházet s jakoukoli zbraní, protože se od ní očekává, že půjde ve stopách rodičů a rozšíří řady nejmocnější tajné služby na světě, Černých andělů.
Zamilovat se do kluka od vedle rozhodně neměla v plánu. Nyní se musí rozhodnout, jestli využije své obrovské předpoklady a vrhne se do života plného nebezpečí nebo poslechne srdce a zvolí existenci obyčejného člověka, po níž vždycky toužila. Když jí ale nepřátelé unesou rodiče, jde rozhodování stranou. Reagan velice rychle zjistí, jak moc se ostrá akce liší od výcviku, a jestli se může spolehnout na lidi kolem sebe. Zoufalá a vyděšená v sobě musí najít Černého anděla…

Reagan Hillisová je zrozena k tomu být Černým andělem. Je předurčená k velkým činům. Jejím údělem má být zachraňovat lidské životy, osvobozovat rukojmí, odhalovat spiknutí a odstraňovat padouchy. Od dětství je připravována na kariéru tajné agentky nejmocnější organizace na světě. Být hrdinkou a Černým andělem má však své pro i proti.

Reagan je na první pohled obyčejná dívka. Zdání ovšem klame a vše v celém jejím životě je jen důkladná přetvářka. Její rodiče jsou totiž agenti Černých andělů, tajné organizace, která hravě předčí i legendární Muže v černém. Reagan má jít ve šlépějích svých rodičů a má za sebou již výcvik hodný agentů FBI. Umí střílet z pistole, ovládá pět druhů bojového umění a další hromadu triků, jako například hacknout vládní počítač. Její život je plný nebezpečí. Zhruba každý druhý měsíc jde  jejím rodičům někdo po krku. Reagan tak neustále mění identity, domovy a krycí příběhy. A před sebou má jasně nalinkovanou budoucnost, která slibuje, že takový život bude mít napořád.

Černí andělé mají nejtučnější konta, nejhezčí domy a možnost konat skutečné dobro. Jenže jsou tu i stinné stránky. Nepřátelé za zády, pronásledovatelé v patách a noční můry v hlavě. Zkrátka nebezpečí všude kolem a prst neustále na spoušti. Reagan už tento život unavuje a svůj podíl na tom má i sladký  Luke, s kterým jí pojí něco více než přátelství. Jenže pak jsou její rodiče uneseni a jejich život visí na vlásku. Reagan v sobě bude muset objevit Černého anděla a použít veškeré své dovednosti k jejich záchraně...

Nebezpečí. Ochrana. Utajení. Kodex.
Nikdo v mém životě neví, kým ve skutečnosti jsem. Nikdo nezná mé pravé jméno. Kdyby se to někdo dozvěděl, byl by můj i jeho život v nebezpečí.

Představte si, že by pan a paní Smithovi měli dítě. No nezní to jako zajímavý nápad? Řady thrillerů a YA literatury tak rozvířil originální příběh sedmnáctileté Reagan, která si může podat ruku s Jamesem Bondem. Pokud však očekáváte krveprolití, mistrně napsaný thriller nebo detektivku jako od Agathy Christie, zamiřte do trochu jiné sféry. Mé jméno je Nikdo patří mezi young adult literaturu a nejvíce ji tedy ocení mladší čtenáři. Ve své kategorii ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co se v tomto žánru urodilo.

Už od prvních stránek má kniha spád, je napínavá a snadno vás vláká mezi své stránky. Autorka píše velmi čtivě a nezdržuje se ničím zbytečným, co do příběhu nepatří. Poklidnější začátek vám umožní se seznámit s Reagan, jejím dětstvím, sny, city a touhami. Později se však děj plynule přehoupne ve skutečné špiónské dobrodružství, při kterém se vám bude tajit dech.

Autorka se moc dobře vypořádala s charaktery postav a jejich myšlenkami. Reagan i Luke mají oba své kouzlo a charakter. Jak jistě tušíte, začne to mezi nimi jiskřit. Kniha tak nabízí přesvědčivý náhled do života tajných agentů i romantiku. Vše se točí okolo nutnosti vše tajit, lhát svým blízkým, bez rozloučení náhle mizet a být neustále ve střehu. Pro někoho může být život agenta snem. Pro jiného noční můrou. Reagan stojí přímo mezi tím. Srdce rebelky a láska ji táhnou jedním směrem. Výchova a vlastní touha chránit slabé ji táhnou na opačnou stranu. Reagan  prožívá vnitřní boj a je jasné, že její život není žádný med.

Kromě akčních záchranných akcí vám kniha nabídne i něžnou romantiku. To vše je navíc okořeněné svěžím humorem. Velkolepé finále je plné hvízdajících kulek, naštvaných mafiánů a adrenalinové smrště. Možná to není nejreálnější příběh, ale o to nejde. Cílem je si čtení užít, pobavit se a vcítit se do příběhu. A to se knize povedlo na výbornou. Čestné špiónské slovo na to, že tato kniha vás bude bavit.